240

نت های عطری

نت های عطری
بازدید 6398

نت های عطری

مرکبات

غالبا طیف میوه های هسپریدی (Hesperida) در عطر سازی با عنوان مرکبات تعریف می شوند، پوره هایی از اساطیر یونان به خصوص (گیاهان لفافه، لیمو ترش، سنبل هندی)
در کنار رزین ها از قدیمی ترین مواد تشکیل دهنده عطر هستند.
مرکبات طراوت بی نظیری به رایحه می دهند و به دلیل قرار گرفتن در نت های آغازی برای تحریک بویایی افراد نکته بسیار مهمی میباشند که با هیجان مشام را می‌نوازند
این نت ها برای ایجاد حس آرامش و دلپذیری به فرد مفیدند و همچنین پوشش خوبی بر روی نت های سنگین تر که در ابتدا بسیار تند هستند میباشند.

 

 

 

میوه ها

نت های عطری میوه ای در سال های اخیر چنان محبوب شده اند که شایسته دسته بندی خاص خود هستند.
نت ها میوه ای فراتر از مرکبات (که دسته ای از خود را تشکیل میدهند )می‌باشد
میوه ها، سبزیجات و برگها بدلیل وجود درصد بالای آب در ترکیبات طبیعی خود در برابر فرایند های تقطیر و استخراج مقاوم هستند و در عطرها یک نت بازسازی شده برجای میگذارند حالتی از آبدار،باطراوت،تازه،کپک زده و مرموز
میوه ها بویژه در دسته بندی میوه های گلدار در دهه۲۰۰۰بسیار محبوب شدند نت هایی مانند هلو و آلو که اجزای اصلی عطرسازان کلاسیک را تشکیل میدادند.

 

 

 

گل ها

یکی از مهمترین دسته بدی های روایح عطری.

مستقیما بوی شکوفه های معطر،اغلب سرشار از نت ها و حس های ظریف
مانند رنگ و حس شرابی گل رز تازه و خاصیت پودری و بادام مانند هلیوتروپ گرفته تا بوی زردآلو اسمانتوس،رنگ های لیمویی مگنولیا و کاراملی اسطوخودوس
گلها می‌توانند جنبه های شگفت انگیزی داشته باشند که نه تنها حشرات بلکه انسانها را نیز مجذوب میکنند.
بسیاری از روایح گلها از منابع طبیعی تولید میشوند:گل رز و یاس به واسطه اسانس های بینظرشان که از طریق تکنیک های مختلف به پیست می آیند بسیار ارزشمند هستند.
برخی از روایح گلها به دلیل بازدهی کم از تولید طبیعیشان صرف نظر میشود که تنها برند های خاص و حرفه ای به صورت کاملا طبیعی می‌توانند از آنها استفاده کنند.
گل‌های زیر معمولا در آزمایشگاه از طریق چند فرمول مصنوعی بازسازی میشوند :فریزیا،صدتومانی،زنبق دره،میموزا،نرگس و سنبل
روایح گلی حسی رمانتیک و جذاب به ترکیب می افزایند ، حس زیبایی طبیعی حاصل از بوییدن یک ترکیب را افزایش میدهند نت های گلی در مبحث رایحه درمانی و بهبود تماس با دنیای طبیعی و ایجاد نشود معنوی کاربرد دارند.
بدیهی است که گلها نقش مهمی در ساخت روایح ایجاد میکنند و به دسته بندی های مختلفی در صنعت عطر تقسیم میشوند.

 

 

 

گل‌های سفید

درسته که این دسته یک زیر گروه از گلهاست،اما به دلیل تفاوت و ساختار آنها که یک پایه و اساس در زیر مجموعه عطر ها به حساب می آیند
گل‌های سفید ارزش یک طبقه بندی جدار را دارا هستند
گل‌های سفید شامل شکوفه های پرتغال،یاس،گاردنیاو… می‌باشد این دسته از گلها بوی شیرین و شهد مانندی دارند و از بیشترین غنایی عطری برخوردارند آنها رایحه ای مجلل و مست کننده را ارائه می‌دهند و یک نت بی نظیر برای القای حس زنانگی و جذابیت آنهاست.

 

 

 

گیاهان سبز

اصطلاح سبز در دنیای عطر به برگ ها و علفهای تازه بریده شده اشاره میکند که داری کیفیتی تند هستند.
در این طبقه بندی برخی از اسانس های کلاسیک مانند گالبانوم را میابیم که رزینی از یک نوع علف بلند با مشخصات بوی سبز تلخ و نافذ است.
برگ بنفشه یک نت سبز مدرن برگ است که بسیار محبوب میباشد
ساختاری که در عطر های مردانه احساس آبی شبیه به خیار تازه بریده شده میدهد و بخصوص در ترکیبات مردانه محبوب و جذاب می‌باشد
عطرسازان از گیاهان به عنوان نت های عطری معطر یاد میکنند اینها شامل گیاهانی هستند که ما از پخت و پز میشناسیم مانند رزماری،آویشن،نعناع،ترخون،رازیانه،ریحان و…
مریم گلی،کالاموس،گلپر،دارای خاصیت علفی شدیدی هستند که آنقدر متمایز است که فوراً ترکیباتی را که در آن وارد میشوند مشخص میکند
نت اسرار آمیز ابداع شده در سال ۱۸۸۲ که تداعی گر یک جنگل سرسبز و مرطوب میباشد که توسط گیاهانی مانند سرخس ، کومارین و خزه بلوط ایجاد میشود حالتی تلخ و شیرین با شخصیتی چوبی ، مرطوب و سبز.

 

 

 

ادویه ها

نت های عطری که عمدتا در آشبزخانه ها و پخت و پز غذا یاد آور طعم ها هستند
دارچین،فلفل،میخک،گشنیز،زنجبیل و زعفران روایحی گرانبها و غنی
ادویه های واقعی همیشه خشک می‌شوند اما برخی گیاهان مانند پونه کوهی که طعم تندی دارند این هارا میتونن هم به صورت تازه و هم خشک استفاده کرد
ادویه های با عنوان گرم و حسی شدید و سوزان برای مدتی کوتاه مانند دارچین و ادویه های ملایم‌تر با حس خنکی مانند گشنیز و زیره.

 

 

 

شیرینی و خوراکی

این نت های خوشمزه و شاداب جایگاه خود را در عطر سازی تثبیت کرده و از این پس با ظهور عطرهای گورمند زیر شاخه ای از گروه عطر های شرقی در دهه های ۱۹۹۰و۲۰۰۰ چند برابر شده این عطرها که عمدتا با روایح مانند وانیل ساخته شده اند یادآور بوی خوراکی و بویژه شیرینی ها و دسر ها هستند
اولین عطر موفق این سبک رایحه آنجل از برند موگله بود که در سال ۱۹۹۲عرضه شد که با استفاده از روایح آبنباتی حالتی از کارامل نعناع هندی طبیعی در کنار استاندارد های صنعتی یک اثر کاراملی شکلاتی دلچسب را ایجاد کرد که در عطر سازی معاصر انقلابی را رقم زد.
این نت های خوراکی باعث ایجاد احساس سرخوشی و بازیگوشی میشوند در نتیجه علاوه بر بویایی حس چشایی نیز گزگز میشود و این واقعیت را تایید میکنند که رایحه ترکیبی از طعم و بو است.

 

 

چوب و خزه

نت‌های چوبی قابل اعتماد و انعطاف‌پذیر هستند، نوعی جک در عرشه عطرسازان ماهر است که کف ترکیب را فراهم می‌کند و سایر عناصر را با توجه به مشخصات بویایی خود تقویت می‌کند. تعداد کمی از نت های چوبی گرانبها می توانند به عنوان نت بالایی یا میانی، یعنی چوب رز، عمل کنند.

مشخصات بوی چوب به طور وحشیانه در درختان مختلف متفاوت است. برخی از آنها می توانند مانند چوب گایاک وود دارای بوی قیری و فنلی باشند. برخی دیگر سختگیرانه هستند و برای شما حس یک مداد جدید را تداعی میکنند. به چوب سدر فکر کنید برخی دیگر مانند چوب صندل همچنان خامه‌ای، شیری، موخوره و عمیقاً نرم هستند. و نت‌های چوبی وجود دارند که به قدری منحصر به فرد هستند که می‌توانند کل ترکیب را مشخص کنند: آگاروود/عود، بلکه محصول جانبی مبارزه درخت آکیلاریا با بیماری قارچی است، آنقدر غنی و پیچیده است که شامل آجیل، چوب، کپک زده و حتی می‌شود. رایحه های کافوراس یا فکر کنید کاج یا صنوبر به لطف تداعی هایشان چگونه ما را به یاد فصول خاصی می اندازد.

با توجه به اینکه برخی نت‌های چوبی از طریق روش‌های طبیعی مانند خیساندن و تقطیر تراشه‌های چوب تولید می‌شوند، چندین نت دیگر و همچنین برخی از آن‌هایی که می‌توان از طریق محصول طبیعی تولید کرد، از طریق سنتز آزمایشگاهی تولید می‌شوند. دلایل آن عبارتند از پایداری، کارایی هزینه و ایمنی.

وتیور و نعناع هندی استثناهای جالبی در گروه نت های عطری چوبی هستند، زیرا وتیور در واقع یک علف با سیستم ریشه‌ای پیچیده است و نعناع هندی برگ یک بوته شرقی است، اما مشخصات بوی آنها چوبی است، نت‌های چوبی به‌طور عالی حوزه عطرهای مردانه هستند، بیشتر به لطف تداعی قوی درختان و کمتر به دلیل رایحه‌شان، اما انعطاف‌پذیری آن‌ها باعث می‌شود آنها جزء ضروری در عطرهای زنانه و مشترک باشند. در واقع عطرهای کمی وجود دارند که حداقل یک نت چوبی را در آرایش خود به رخ نکشند.

خزه ها یک زیر گروه را تشکیل می دهند، زیرا از موجودات گلسنگ انگلی که روی درختان رشد می کنند، مانند خزه بلوط ( Evernia prunastri ) و خزه درخت ( Evernia furfuracea ) تشکیل شده اند. مشخصات رایحه خزه ها غیرقابل جایگزین است، اگرچه تلاش های عمده ای در صنعت عطرسازی برای تولید مولکول های مشابه بو انجام می شود که این مواد خام در جیره بندی انجمن بین المللی عطر (IFRA) قرار گرفته اند.

خزه‌ها رایحه‌ای تلخ و جوهری دارند، با تیرگی عمیق و آزاردهنده، سبز تیره، که کف جنگل را در پاییز تکرار می‌کند. به همین دلیل از آنها به عنوان ستون فقرات خانواده عطرهای شیپغ و فوژه استفاده می شود. در واقع، خزه بلوط یک پا از سه گانه توافقات است که اسکلت این دو دسته را تشکیل می دهد. خواص آنها زمینگیر، متفکر، درونگرا و تاریک حسی است که به عطرهای یکپارچهسازی با سیستمعامل کیفیت متمایزی می بخشد.

 

 

رزین و بالسام

مواد اولیه ای که در زیر چتر رزین ها و بلسان ها قرار می گیرند، از قدیمی ترین اجزای عطرها هستند که اغلب اساس خانواده رایحه های شرقی را تشکیل میدهند. آنها با توجه به خواص معطرشان به پروفایل های بویایی مختلف طبقه بندی می شوند.

ترکیبات با بوی ملایم بالزامیک عبارتند از وانیل، بنزوئین، بلسان پرو، بلسان تولو (نزدیک به پرو اما کمی شیرین تر و تازه تر). آنها لحن ملایمی دارند، در عین حال به آرامی محصور می شوند و شخصیت برجسته ای دارند. آنها گلها را برای ماندگاری طولانی تری تثبیت می کنند و به لطف خواص آنها در صورت استفاده در مقادیر زیاد، گلهای نیمه شرقی یا فلورینتال (در ارتباط با اسانس های غنی گل) تولید می کنند.

ترکیبات صمغی بالزامیک شامل opoponax، کندر/olibanum، مر، قطران توس، elemi و styrax است. این مواد عمیق تر هستند، با یک دنباله طولانی که اصالت و طرح ریزی را به ترکیب اضافه می کند. از آنجایی که آنها خود از پوست درختان به شکل “اشک” رزین کریستالیزه می آیند، به خوبی با رایحه های چوبی جفت می شوند.

 

 

 

مشک، کهربا، بوی حیوانات

اصطلاح “حیوانی” هم به مواد رایحه خام و هم به نت های “فانتزی” (که از سنتز در آزمایشگاه به دست می آیند) اشاره دارد که مستقیماً رایحه ای را تعریف می کند که جانوران را تداعی می کند – اعم از رایحه واقعی یا به طور استعاری تر

در عطرسازی، نت‌های حیوانات به‌طور سنتی از طریق مشک آهو، کاستوروم، عنبریس و گربه‌های سیوه ارائه می‌شد، اما امروزه، نگرانی‌های اخلاقی برای رفاه این حیوانات، استفاده از آن‌ها را منسوخ و جایگزینی با انواع مصنوعی را به یک قانون تبدیل کرده است. (تنها عنبر طبیعتاً عاری از ظلم است و به طور طبیعی توسط خود نهنگ اسپرم در اقیانوس دفع می شود، اما یک ماده بسیار کمیاب و گران قیمت برای بیشتر مصارف تجاری است، بنابراین استفاده از مواد مصنوعی که عطر آن را تکرار می کند، روش استاندارد است).

مشک مخصوصاً در آزمایشگاه در صدها نوع سنتز شده است که منجر به نمایه‌های بوی متفاوت برای هر کدام شده است (Galaxolide، Habanolide، Ethyl Brassylate، Allyl Amyl Glycolate و غیره).

رایحه کهربا با عنبر متفاوت است، زیرا اولی ترکیبی از رزین است که رایحه ای گرم، شیرین و بسیار عمیق ایجاد می کند (اغلب در خانواده “شرقی”)، در حالی که دومی یک نت عمیق نسبتاً شور و ظریف پوست است. شیرینی زیادی برای آن وجود ندارد

چند مورد از حیواناتی که به طور غیرمستقیم برای نت‌های حیوانی استفاده می‌شوند – بدون هیچ آسیبی به حیوان مورد نظر – هیراکس (فضولات سنگ‌شده آن استفاده می‌شود)، تنتور موی بز، پوسته‌های دریایی بوداده و موم زنبورهای کندو هستند. برخی از گیاهان مانند گلپر و دانه های آمبرت نیز ترکیباتی با بوی حیوانی تولید می کنند که مشک را تکثیر می کند.

آخرین اما نه کم‌اهمیت، عطرسازی از «نت های عطری فانتزی» استفاده می‌کند که از طریق اختلاط خلاقانه از مواد مختلف یا ترکیبات مصنوعی منفرد ارائه می‌شود، که محیط برخی رایحه‌ها را با استنباط حیوانی، مانند شیر، خاویار، ستاره‌های دریایی، کلم اسکنک، بیکن، به یاد می‌آورد. برش های bbq، پوست چرم یا جیر.

 

 

 

نوشیدنی ها

نت های عطری اغلب رایحه نوشیدنی های محبوب را در بخشی از فرمول خود بازسازی می کنند، از بوی شامپاین و طعم نان تست کاراملی شده کوکا کولا گرفته تا لذت های استوایی پینا کولادا یا کرمی بودن یک فنجان خوب کاپوچینو. این تفریحات توسط:

* استفاده از موادی که بخشی از دستور غذا برای یک نوشیدنی خاص را تشکیل می‌دهند (مثلاً کوکاکولا، که در آن آب لیموترش، عصاره وانیل، دارچین، نرولی، پرتقال، گشنیز و جوز هندی به‌طور برجسته‌ای به چشم می‌خورد)

* ارتباط برخی از مواد خام با رایحه‌هایی که از نوشیدنی‌ها می‌شناسیم (یعنی نت‌های شراب‌مانند در برخی از اسانس‌های رز یا رایحه جین‌مانند توت‌های عرعر، زیرا رایحه دوم در واقع برای معطر کردن اولی و غیره استفاده می‌شود).

* مولکول های مصنوعی که برای ایجاد اثر مورد نظر مهندسی شده اند.

نت های نوشیدنی در عطرها یک اثر شاداب و اشتها آور ایجاد می کنند که اغلب در ترکیبات گل های میوه ای یا عطرهای “غذایی” ترکیب می شود که جوانه های چشایی و همچنین سوراخ های بینی را اغوا می کند.

برچسب‌ها:

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ecommerce گفت:

    Wow, superb blog format! How long have you been running
    a blog for? you make blogging look easy. The entire look of your
    website is wonderful, as smartly as the content! You can see similar here sklep internetowy